World Beyond War

Designa ett spel så att World Beyond War kan använda det för att lära ut konsekvenserna av krig.

Datum: Nov 2020-Dec 2020

Mina roller: Projektledare, Ux-designer.

Kund

En global och icke våldsam rörelse för att skapa rättvisa och fred.

Om projektet

Designa ett spel så att World Beyond War kan använda det för att lära ut konsekvenserna av krig.

Utmaningen

Att skapa ett spel som går att spela Solo och spelare mot spelare. Spelet ska kunna spelas digitalt och print and play.

Processen

Vi började med att speltesta spel både som var digitala och även fysiska brädspel. Vi tog reda på vilka triggers som fungerar i vilka sammanhang och utgick efter praktisk och teoretisk bakgrund. Samtidigt djupdök vi i fakta och statistik hur krige påverkar infrastrukturen.

Lösningen

Vi skapade ett spel vid namn Rebuild. Det digitala spelet spelas på Steam. Spelet går ut på att fylla ett resursbräde med resurser. När den första spelaren har fyllt sitt bräde då har den vunnit. Kort och regler anpassas efter antal spelare. Om spelet spelas i print and play så behöver användaren lägga till en tärning.